måndag, mars 12, 2007

Nerdåtgående.

Det är fascinerande att dagen först kan vara helt underbart bra, och sluta i huvudvärk och djupa funderingar. Den här gången var det folktandvården som tog ner mig på jorden. Mina visdomständer har hållit på och växt sen någon gång i sommar, och häromdan upptäckte jag att mina framtänder börjat bli ännu snedare än de redan är.

Efter den upptäckten har jag lovat mig själv att gå till tandläkaren. Helst igår. Eftersom jag tänkte ringa dit innan jag dyker upp kollade jag upp telefonnummer och sånt. Och snubblade över prislistan. Det var tamejfan ingen rolig läsning, särskilt som jag i hemlighet misstänker både tanddragning och relgering. Ja, jag är pessimist.

Det intressanta i sammanhanget är att jag en gång i tiden hade möjligheten att få perfekta, fina, jämna tänder. Jag började bära tandställning när jag var tio, men när vi flyttade till Sverige 1997 fick tandställningen inte följa med. På folktandvården i Burseryd tyckte man att mina tänder var "jämna och fina", till och med "perfekta" hette det.

Snacka om att man lider för detta nu. Inte bara när jag tänker på den fysiska smärtan ett tandläkarbesök orsakar, utan hundra gånger mer när jag tänker på den ekonomiska katastrof som en tandreglering isf skulle innebära för mig. Jag förstår inte att tandvård ska behöva vara så sjukt dyrt?? Var är välfärdsstaten? Var är alla-ska-vara-lika-i-det-här-landet-mentaliteten?
Ni får gärna slunga ur er tips på billig tandvård, jag går och lägger mig med huvudvärk ikväll. Inte av visdomständerna, utan i fruktan för vad som kan komma ur telefonsamtalet imorgon... :s

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland rättar resten av tänderna till sig själva efter att den störiga visdomstanden åkt ut. Hjälper det?

Pauline sa...

anna: det var snällt sagt :) hoppas att det funkar så, skulle vara perfekt!

Anonym sa...

Trist när det blir på det viset. Du kan ju alltid göra som jag gjort. Skaffa tandställning och delbetala varje månad tills det är klart. Svindyrt ändå men känns dock lite bättre. Förstår inte heller varför det ska kosta så mycket.
Hoppas det löser sig på det bästa sättet för dig.

Anonym sa...

Billig tandläkare finns i Malmö. 10-15 min promenad från stationen, Thomas Lowerton. Svenska tandsköterskor och polska tandläkare. Fräscha lokaler och utrustning. Mycket nöjd med dem. Speciellt med priset!! www.thomaslowerton.se/