onsdag, november 01, 2006

Lägenheter.

När man trillar över en sån här artikel. Då har i alla fall jag ett behov att säga nåt.

Bostadssituationen i Lund är inte den bästa. För att underdriva lite grovt. När jag fick mitt antagningsbesked och lite förvirrat förstod att det var till Lund jag (eventuellt) skulle, började jag sätta mig in i det här med att få tag på lägenhet. Och ett tag var jag ganska optimistisk.

Men det var innan jag fattade att det är rejäl konkurrens om lägenheter och att själva antalet "billiga ettor med eget kök, badrum, nyrenoverat och mkt centralt" var tämligen begränsat. När jag inte kom framåt i AFB:s bostadskö fick jag börja leta på annat håll, dvs blocket och såna sidor. Nu bor jag inneboende i en trea, tillsammans med L (30 år, singel, pluggar ekonomi på halvfart) och två mongokatter (Twix och Oliver). Mitt rum är 12 kvadrat stort och jag betalar 3600 kr/månad. Det är rätt mycket.

Jag vet en tjej som bott i någons garderob för 3000 spänn i månaden. Seriöst, garderob utan fönster. En kille som slaggat på diverse klasskamraters soffor i väntan på att nåt konstant dyker upp. Inte kul. En tjej som bor på nation (jo, de hyr ut lägenheter också) rakt ovanför klubben och inte kunde sova två nätter i veckan (onsdag och lördag) eftersom det var nattklubb med tillhörande ljud till fyra-, femtiden.

Så. Vad jag vill ha sagt är att det behövs mer bostäder. Studentanpassade, billiga, gärna centrala (cykeln tar dig begränsat långt, vem har råd med bil?) trevliga lägenheter. Varma, med el och en 9-månaders hyra.

Kan nån fixa det, tack?

Inga kommentarer: