måndag, februari 05, 2007

Skönhetsideal?

Fun frågar ut i rymden vad skönhetsideal handlar om, och jag börjar fundera. Läskigt nog inser jag att jag har börjat förknippa det ordet med något negativt. Tänker osökt på "Skönhetsidealen tog livet av anorektisk ung tjej" osv osv. Samtidigt som frasen "alternativa skönhetsideal" osökt blir tjocka människor. (nu är det ju inget fel med att vara tjock, jag dömer ingen osv osv)

Hur jag påverkas av medias skönhetsideal? Jag har för länge sedan insett att jag varken kan eller vill se ut som Paris Hilton eller Heidi Klum. Eller vem som nu är idealet. Modellandet är nog inte min gren på yrkesträdet, och om beteendet ingår i idealet tar jag hellre den alternativa varianten. Men klart att man påverkas. Det finns ögonblick då jag önskar bort de kilo magfett som jag inte ser på alla andra. Ögonblick då jag önskar att mitt hår var lite glansigare eller mina ben lite längre eller hyn lite bättre.

Men de ögonblicken går över, även om de är dygnslånga. Det är nog inte medias skönhetsideal som är problemet alltid. För min del tror jag mer på omgivningens ideal. När jag känner mig säker i en grupp människor blir jag ofta säkrare på mig själv. Det har hänt att man börjat tvivla på sig själv bara för att de andra verkar vackrare = mer lyckade. Lyckligtvis har jag börjat lära mig att identifiera såna situationer, och att i förlängningen hitta fel hos de andra som gör dem mer mänskliga. Och helt plötsligt passar jag in. För mänskliga är vi ju allihop.

Och kanske är det det vi måste inse. Att vi alla har fel och brister. I Hiltons fall kanske det kan vara enkelt att se - den som inte är tillräckligt classy för att hålla ihop benen när hon inte har några trosor under minikjolen kanske inte är värd att idealiseras? Den där ursnygga tjejen från högstadiet som fick killarna att falla till höger och vänster, kanske hade hon svettlökar under armarna i alla fall nån gång? Plums, där föll hon ner på jorden.

Jag tror att jag tror att det handlar om självkänsla. Tillräckligt med självkänsla leder till att man vet var man har sig själv, vilka skönhetsideal man bör förkasta (typ att väga 35 kg och flasha revbenen) och vilka som kanske kan anammas och integreras med ens egna stil - typ senaste modeaccessoaren.

Så. Ett hopsvamlat inlägg om skönhetsideal. Fun - hoppas du inte tycker att jag missat poängen. Svar/klagomål/diskussioner mottages med ett öppet sinne.

P.S. Sen kan man ju alltid göra det retoriska tricket att vända på ordet och fundera på om det finns någon ideal skönhet. Kom jag på på vägen till toaletten och fick vända om på klacken. D.S.

3 kommentarer:

Anonym sa...

du är den klokaste jag vet :-) fram för fler funderingar!
sus

Fanny sa...

Skitbra!
Har skrivit ihop hela talet nu, men inspiration från dig. :)

Ha det kalas!

Pauline sa...

sus: jag är inte så klok som jag låtsas. ;)

fanny: woho, kul att man kan bidra med inspiration ;) skulle ju nästan vilja höra talet nu bara för det... (why not lägga ut manuset på bloggen sen annars??) :P