söndag, februari 04, 2007

Fredagkvällen - Summary.

Jag har ägnat halva kvällen åt att laga käk med halva korridoren - Spaghetti o köttfärssås med vaniljglass och fuglesangare till efterrätt. Fuglesangare är Mars uppvärmd i ugnene - vi varierade och satsade på japp. Nu blir det en snabb update för er som undrar hur fredagkvällen var. Jag jobbade på Krischans nattklubb Brooklynn, på uppmaning av en klasskamrat. Vilket var hellyckat!

Kvällen började med genomgång, presentation och sånt. Mitt första pass var att stå i garderoben, där det gällde att ta emot jackor, väskor och navkapslar (eller, egentligen bara en navkapsel, man skulle ju börjat undra om det varit fler!) och hänga in dem i nummerordning. Sen cirkulerade schemat och jag hamnade i klubbens stora bar. Vilken timme det var! Sällan går tiden åt så fort som när man letar efter rödvin, rom, sugrör och passande glas. Jag lärde mig som sagt hur man gör med fatölen, lyckades misshandla kassan rätt rejält, kom åt läsksprutan så att det sprutade något över halva mitt ben (övre halvan, om nån undrar) och blandade drinkar. Mot slutet av timman gick det hyfsat bra, särskilt när folk beställde flasköl ;)

Därefter var det återigen dags för garderoben. Lite mer stressigt den här gången, folk både hämtade och lämnade jackor och väskor (ingen navkapsel den här gången!). Men det var skoj! Jobbarkompisarna var roliga också, och jag roterade vidare just som det blev lite väl mycket att göra, och fick det softaste passet, där man ägnar tiden åt att vakta en nödutgång. Ser till att ingen passerar, liksom. Så där satt jag sista halvtimmen, pratade med lite löst folk som gick förbi och passade på att andas lite.

Efter det kom det bästa - städning. Och när jag säger att det är det bästa skojar jag naturligtvis. För att plocka flaskor, sopa, torka och befria golvet från smutsen av fyra hundra par smutsiga skor är inte det roligaste jag kan tänka mig. Däremot var det lite skoj att slänga ut hinkar med såpavatten på golvet och sen raka ihop det. Och att äta spaghetti och köttfärssås klockan 4 på morgonen var rätt kul det med.

Inga kommentarer: