lördag, december 30, 2006

Dödsstraff.

Idag hängdes Saddam Hussein, vilket ni antagligen visste innan mig (lite efter, som vanligt). Jag har lite svårt att fastställa vad jag egentligen tycker om dödsstraff, eftersom det är ganska komplicerat. Egentligen tycker jag att ingen har rätt att ta någon annans liv, vad den personen än har gjort.

Men så tänker man på hemska pedofiler/våldtäcktsmän och vill nästan sätta dödssprutan mot halsen på vissa. Såklart bara i ytterst enskilda, speciella och hemska fall, men ändå.

Just när det gäller Saddam då. Tydligen pågår det fortfarande rättegånger mot honom, som av naurliga skäl aldrig kommer redas ut till fullo. Och alla de människor han dödat/låtit döda - vad hjälper det att han hängdes?

Jag hade nog personligen föreslagit en ovanligt rutten fängelsehåla, gärna tillsammans med några stora starka karlar som kan hjälpa honom plocka upp tvålen han tappar i duschen (dit han bara skulle få tas nån gång i månaden, mohaha...). Han borde tvingats möta de människor han gjort illa, anhöriga, vänner, bekanta. Och så kanske man kunde sett till att hans liv blev så långt och obehagligt som möjligt.

1 kommentar:

Anonym sa...

håller me, håller me. kram!