tisdag, augusti 07, 2007

Paimpol

Det har helt klart varit en underbar semester. Här var vi, i en liten fiskeby i franska Bretagne.

Jag har badat i Atlanten (flod) och promenerat flera kilometer över havsbotten (ebb) - och förundrats över att vattnet faktiskt försvinner och kommer tillbaka med jämna mellanrum.

Jag har ätit ostron (!!!) och krabbsoppa och crêpes och baguette och ost och pain au chocolate och druckit vin.

Vi var på stadspromenader genom gamla städer, på heldagsutflykt till en liten visingsö-liknande sak som heter Île de Bréhat, på aquarium, på sandstrand, på stenstrand och på tittade på kloster och kyrkor (mest utifrån dock, eftersom fransmännen har visat sig ha en vana att låsa sina kyrkor för att undgå klottrare och andra tjuverier).

Och jag har pratat franska.

Nu kan jag lugnt säga att jag är snuskigt utvilad.

1 kommentar:

Anders sa...

Ostron har varit en såndär grej jag sagt "Jag tester det mesta, men ostron? Nej tack." om.. och igår (IGÅR!) råkade jag äta det av misstag. Vi beställde någon konstig taiwanesisk risblandning och jag plockade med pinnarna upp vad jag trodde var någon slags svamp.. jag tuggade och svalde och tänkte "hmmm... salt." och sen såg jag ostronskalen som låg i blandningen och tänkte "Jaha. Åh fan. Ja då var det smakat på iallafall då."