tisdag, mars 07, 2006

Har jag missat våren?

Det har blivit mars och lite ljusare på morgonen (eller, en hel del faktiskt) och man kan tro att det har blivit vår. Om det inte var för snökaoset som helt plötsligt ägde rum över stora delar av Tyskland i fredags. Det var heller inte lite snö som kom ner. I stort sett alla motorvägar runt Frankfurt var stängda pga snedställda lastbilar, bilar i diken och allmänt mycket snö. Lyckligtvis hade jag ändå planerat att ta tåget till min pappa, men helt lätt var det inte.

Däremot har jag åkt skidor. Vi gjorde nämligen en trip till Füssen, som ligger vid Alperna och alldeles granne med slotten Neuschwanstein och Hohenschwangau. Som alla hobbyjapaner åker och titta på.

(nån gång, när jag har köpt mig en digitalkamera, ska jag ta kort på alla hobbyjapaner som tar kort på saker. Vilken fascinerande samling det skulle bli...)

Vi åkte ner i lördags, massa massa bilar trotsade vädret och köerna, vilket bara ledde till mer köer och mindre plats på vägarna. Det tog oss minst dubbelt så långt tid som planerat att ta oss ner, men det var värt varenda sekund av smärta i baken och nervdödande prat från lillasyster. För vi hade en superfin lägenhet på två stora rum, en halvmeter snö och tillgång till simhall, solarie, bastu och gym. Vilket jag inte helt utnyttjade, men ändå.

Mycket god buffé var det i matsalen sen i alla fall. På kvällen gick Road Trip på tv, och jag däckade ganska tidigt. Nackdelen med att sova i samma rum som lillasyster visade sig vara att hon gnisslar tänder. Intensivt. Jag var vaken i en halvtimme - när jag kunde ha sussat sött...

Nattens kval lindrades i alla fall när vi kom ner till frukosten och det bästa med hotellvistelser uppenbarade sig - frukostbuffén. Denna fantastiska möjlighet att äta, äta och äta lite till. Mmmh..

Det var med ytterst fulla magar som vi gav oss av till skidbacken. Vårt mål med dagen var att lära mig och lillasyster att åka skidor. Jag kände mig oerhört sexig i svarta skidbyxor, svart jacka, svarta vantar och svart-röda pjäxor. När jag väl stod på mina oranga skidor kände jag mig helt plötsligt mycket mindre sexig och mycket mer darrigt. Halkade omkring en liten stund tills jag fick ordning på mina ben, skidor, armar och skidstavar och kunde lära mig att ta mig upp- och nerför idiotbacken. Och sen upp med släpliften. Och nerför inte-helt-idiot-utan-snarare-livsfarligt-branta-backen.

Och jag lyckades!

Riktigt bra gick det faktiskt. Jag ÄGER på skidor.


Fast inte lika hårt som den lilla tjejen i rosa dress som ställde sig på skidorna och åkte rakt ner i äkta Bridget-Jones-stil, viftandes med armarna, skrikandes, blundandes. Helt amazing.



Innan hemfärden passade vi på att titta lite närmare på området runt de ovan nämnda slotten. Det var också trevligt. Mkt snö dock. Längtar till våren nu.

Inga kommentarer: