onsdag, augusti 20, 2008

Tiny differences

Och apropå Lund, förresten. Nu börjar folket äntligen strömma tillbaka till stan. De riktiga novischerna har nog inte anlänt riktigt än, men i måndags var det arrival day för de utländska studenterna. Och våra kära bytisar har totalt tagit över Lund. I samtliga gathörn står konstant olika konstellationer av utländska studenter gestikulerar, håller i ostyriga kartor och utbyter (antar jag, jag har ingen aning) intryck och telefonnummer.

Igår hjälpte jag till på InfoMarket, där nationerna marknadsförde sig mot just utbytesstudenterna. Och medan jag erbjöd oförstående kineser och skrattande tyskar chokladbollar med sverigeflaggor och försökte övertyga dem om att Krischan is the place to hang out, insåg jag helt plötsligt vilken som är essensen i spot-the-foreigner. Ni vet, när man ska gissa huruvida personen man precis ska börja prata med är svensk eller utbytesstudent. (Kanske är det bara jag i min turistbyråorienterade värld som håller på det med det här?)

Svenskar: stuprörsbyxor (vi ska inte gå in på hela tights-är-inte-byxor-grejen)
Utlänningar: bootcut.

It's as simple as that. Och nu behöver ni aldrig mer undra vad det är som gäller.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oh, dear god, I am a foreigner...

Pauline sa...

haha, so am I. Jag skyller på min invandrarbakgrund, som vanligt.

Anonym sa...

Åh, sicken upptäckt :P