tisdag, februari 21, 2006

Tomatsoppa.

Snabbköpet. Jag lägger upp mina varor på det lilla kassabandet. Väntar på att kvinnan framför mig ska betala. En man ställer sig bakom mig i kön. Han ser ut som om han helst av allt hade velat vara någon helt annanstans. Svarta skor har han, jag kan inte låta bli att titta. Eftersom han omöjligt kan nå, lägger jag upp en av pinnarna, som ska skilja mina varor från hans, på bandet. Ler lite skevt när han tittar på mig. Bandet rullar fram och kassörskan hälsar. Jag betalar. Tre euro, fem cent. Jag har bara en tio-euro-lapp. Får massa mynt tillbaka.

Jag packar ihop mina saker, slänger ner frallorna i påsen, gurkan, yoghurten. Kvällsmat. Skyndar mig för att inte komma i vägen för mannen bakom. Han med dom svarta skorna.

Men det gör inget. Han tar sin burk tomatsoppa och går. Han ser ensam ut.

Inga kommentarer: